La fotografia digital

Actualment, la fotografia s’ha convertit en una cosa inseparable en les nostres vides. Estem diàriament rodejats de infinites imatges, que ens donen diferents informacions i a vegades esta informació hi es manipulada. Però també les persones fem un us personal i d’oci de les imatges, ja siga en càmeres o en els mòbils, on fem etern un moment o situació.

Com he dit la fotografia digital hi es sempre en el nostre dia a dia, però a les aules no s’ha introduït i integrat molt, com a recurs pedagògic per explotar, tot i que l’alumnat veu milers d’imatges diàriament, doncs te moltes possibilitats creatives i  investigadores, a més a més de les seues possibilitats d’expressió personal o d’estudi del entorn. Però es un recurs que es deuria d’exportar a les aules tenint en compte en la societat que vivim actualment, on l’ús del les noves tecnologies van en augment, es deuria de formar i educar els xiquets i xiquetes en el bon ús de les ferramentes digital que tenim al nostre abast .

Hui en dia la fotografia es un llenguatge audiovisual, que té característiques pròpies, que hi és molt arrelat en la població. Per això aquesta constitueix un bon recurs per el  desenvolupament d’activitats a les aules, tant en l’àmbit investigador i experimentador, com en els àmbits lúdics i creatius. Però simplement hi es present des d’un punt de vista receptiu. L’aplicació didàctica de la fotografia, pot orientar-se tant en l’anomenada lectura d’imatges, com en el coneixement del medi en sí mateix.

Si es vol treballar en la fotografia digital a l’aula, es important que els docents ens formem o informem per conèixer més sobre la fotografia i les seues característiques. El primer seria conèixer el funcionament de la càmera, ja siga una de bona qualitat o la del mòbil, després la resolució de la imatge que aquesta indica o mostra la qualitat de detall que ne té, a major resolució hi obtenim una imatge amb més detall. I finalment la composició fotogràfica, en el proper parràgraf vos explique algunes regles sobre aquesta que deuríem de conèixer per que les nostres fotos pareguen professionals.

Primer hem de centrar en el centre d'interès que volem fotografiar i que aquest sigui el principal objectiu. Seguidament, hem de fixar-nos en l'enquadrament. Aquest ha d'estar correctament ocupat. Com? Intentant ocupar la major part de la fotografia possible. A més, hem de fixar-nos en les línies, forma i contorns que són a la imatge. Si fem la foto tenint en compte l'objectiu principal i les línies aconseguirem que aquestes últimes ressaltin el principal objectiu. De la mateixa manera, hem de treballar aquestes línies correctament perquè al seu torn creïn un flux i harmoniós en la fotografia. Fins i tot podem fer que semble que hi haja moviment. La direcció en la qual vam prendre la foto i els elements repetits també són un factor clau a l'hora de realitzar una imatge ja que, com he enunciat anteriorment, poden transmetre moviment i sentit a la imatge. El color de la imatge també és un altre factor clau a tenir en compte. Això és degut a el fet que els colors càlids, és a dir, el vermell, taronja i groc, donen una sensació d'exaltació i calor i, per contra, els freds, com és el blau, verd i violeta, donen una sensació de fred i tranquil·litat. No obstant això, els colors blancs i negres ens transmeten certa solitud, aïllament o calma. Finalment, i no per això menys important, recalcar que podem fer ús dels emmarcats naturals o d'efectes de la naturalesa per a enquadrar o dirigir les fotos. taronja i groc, donen una sensació d'exaltació i calor i, per contra, els freds, com és el blau, verd i violeta, donen una sensació de fred i tranquil·litat. No obstant això, els colors blancs i negres ens transmeten certa solitud, aïllament o calma.

A més a més, tant si se’t dona bé la fotografia o no i t’agrada l’edició hi ha eines digitals per a editar i millorar imatges tant per ordinador o apps per mòbils i aquestes eines poden ser gratuïtes o de pagament. Algunes d’aquestes ferramentes són: GIMP (ordinador), Snapseed, Lightroom, Open Camera, VSCO Cam, Pixlr, etc.

Finalment, a part de treballar la imatge digital a l’aula, ja que es un gran recurs del que traure noves experiències i aprenentatges, s’hauria també de parlar i treballar amb les famílies sobre les imatges digitals, publicacions a xarxes socials, supervisió a el internet, entre altres. Perquè a les noves ferramentes digitals hi ha perills, que no es poden veure a simple vista perquè no hi són cara a cara, sinó que hi són darrere d’una pantalla. En el proper post vos parlaré sobre aquest tema, és a dir, sobre els drets, protecció de dades i perills.

 

Fins la pròxima! 👋

Comentarios

Entradas populares de este blog

LA CLASSE DE MIREN

Visió Crítica de la Tecnologia 🔍